نحوه ی ارائه طرح های اقتصادی به سرمایه گذار

imeniمهندس مهدی مظاهری که یکی از اعضای تیم دفتر تجاری سازی دانشگاه صنعتی شریف است در جلسه ای که برای تیم های نوپا که در شتابدهنده پرتو مشغول به فعالیت هستند، نکات مهمی را پیرامون نحوه و چگونگی ارائه طرح های علمی-پژوهشی به سرمایه گذاران مطرح کرد.

sarmayegozar

مهندس مظاهری در این جلسه به ارائه و توضیح مطالبی پرداخت که به شرکت ها و تیم های نوپا کمک می کند بهتر بتوانند طرح خود را برای سرمایه گذاران ارائه دهند.

از نظر مهندس مظاهری یکی از مسائل مهمی که تیم ها قبل از انتخاب سرمایه گذار باید به آن توجه کنند، موقعیت صندوق های سرمایه گذاری .و سرمایه گذاران هستند و اینکه توجه شود تا طرح های کوچک به صندوق های سرمایه گذاری بزرگ معرفی نشود زیرا این صندوق ها برای چنین طرح هایی برنامه ریزی مشخصی ندارند؛ همچنین طرح های بزرگ برای ارائه به صندوق های سرمایه گذاری کوچک معرفی نشوند که در این صورت به وضوح با طرح موافقت نمی شود.

در این جلسه همچنین مهندس مظاهری به طرح چند نکته پرداخت که مهمترین آن تقسیم بندی ریسک های مهم و تاثیر گذار در فرآیند یک سرمایه گذاری بود؛ که تعدادی از این ریسک های مهم در زیر آمده است:

  • زمان؛ اینکه زمانی که می خواهیم طرحمان را صنعتی و وارد بازار کنیم زمان مناسبی است یا نه؟
  • مدل درآمدی؛ اینکه مدل در آمدی دقیق و قابل قبول برای صندوق های سرمایه گذاری باشد.
  • پذیرش بازار؛ اینکه این محصول یا خدمت ما می تواند با حریفان در بازار رقابت کند یا نه و همچنین اینکه آیا مشریان از این محصول یا خدمت ما استقبال می کنند یا نه؟
  • اندازه بازار؛ اینکه سرمایه گذاری در این زمینه صرفه اقتصادی دارد یا نه؟
  • ریسک اجرا؛ توجه به نکاتی مانند درست و خوب اجرا شدن طرح و قانع شدن سرمایه گذار نسبت به طرح نباید مغفول واقع شود.
  • ریسک تکنولوژی؛ این نوع ریسک بیشتر به استارتاپ هایی که مربوط به بهداشت، غذا و سخت افزار هستند مربوط می شود.
  • ریسک پلت فرم؛ اینکه توجه شود اگر قرار است طرح بر یک پلت فرم دیگر سوار شود، مشکلات پلت فرم فوق در نظر گرفته شود؛ به عنوان مثال اگر بطور پیش فرض خواسته شود نرم افزاری بر یک سرور سوار شود، این نکته را باید در نظر داشت که ممکن است این سرور جواب گوی خواستگاه های این نرم افزار نباشد؛ بنابراین توجه به ریسک پلت فرم از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • ریسک مالی؛ اینکه کسب و کار پیش رو با چه مقدار سرمایه گذاری قابل اجراست.

مهندس مظاهری در ادامه به تیم هایی که می خواهند طرحشان را به اکسلرتورها ارائه دهند توصیه کرد سوالات و مطالب زیر را در مورد طرح خود قبل از ارائه مشخص کنند:

  • بطور مشخص می خواهید چه فعالیتی انجام دهید؟
  • اینکه اندازه و بزرگی بازار مربوط به طرحتان را درنظر داشته باشید.
  • مطمئن بودن از اینکه طرحتان قابل اجراست را نشان دهید.
  • به این نکته توجه کنید که سرمایه گذار دغدغه رشد شما در بازار را ببیند و بفهمد.
  • در کار خود حرفه ای و خاص باشید.
  • مدل کسب و کار خود را مشخص کنید.
  • تیم شما از چه کسانی درست شده و رابطه تان با یکدیگر چگونه است؟
  • درخواست شما چیست؟
  • از کلمات ساده و دقیق بجای کلمات پیچیده استفاده نمایید.

و در آخر مهندس مظاهری به ارائه نمونه هایی از اسلایدهای مناسب جهت ارائه طرح به سرمایه گذار و ذکر چند نکته در این مورد پرداختند که به قسمتی از آن ها در زیر اشاره شده است:

  • توجه به گرافیک اسلاید.
  • خوانا بودن اسلاید و توجه به اینکه قرار است از المان های ساده و یا پیچیده در ارائه استفاده شود.
  • نوشتن جزییات طرح و مسائلی که کمک به بهتر شناخته شدن طرح می کند.
0

مطالب مرتبط

نظر بدهید