بازی های هدفمند با هدف آموزش مهارت های شغلی

nakhaiمدرسه اشتغال یکی از نهادهای مستقر در مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف است. در دوره مهارت آموزی مدرسه اشتغال، افراد موظف­اند که  به صورت گروهی و طی مدت پنج هفته، یک مشکل از دانشگاه را شناسایی کرده و راه حلی برای آن پیدا کنند. گروه آرمانا با ارائه بازی های هدفمند سعی در انجام این کار داشت.

الناز محقق به همراه هم گروهی های خود: فاطمه امانی، زهرا عزیزی، مهسا مفیدی، فاطمه زرعلی، سحر صالح توانستند پروژه بازی های هدفمند را برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و با هدف آموزش مهارت های شغلی پیش ببرند.

به گفته خانم محقق زمان بین کلاس های دانشجویان، معمولا هدر می رود، و از آن جایی که اعضای تیم آرمانا در مدرسه اشتغال به وسیله بازی توانسته بودند به کسب مهارت هایی مانند مهارت های شغلی و مهارت های ارتباطی بپردازند، اعضای تیم به این فکر افتادند که بازی هایی را تعریف کنند که مدت زمان کوتاهی بین ۲۰ الی ۴۰ دقیقه قابل انجام باشد و در عین حال بتواند استرس و اضطراب دانشجویان را کاهش دهد.

طبق تحقیقات تیم یکی از این نوع بازی ها، بازی های جدی (serious play) است. این بازی ها برای اهداف ویژه آموزشی هستند.

بازی های هدفمند را می توان بر اساس هدفی که در پی دارند به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • بازی برای کنش گری یا اکتیویسم( فعالیت های بشر دوستانه، ضد جنگ و خشونت و …)
  • بازی برای تبلیغات
  • بازی برای کسب و کار
  • بازی برای ورزش( که به ویژه با ساخت حرکت سنج هایی که منجر به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بدون استفاده از هیچگونه کنترلگری می‌شود مانند کینکت، وارد دوران جدیدی شده است)
  • بازی برای بهداشت و سلامت
  • بازی برای انتشار و انتقال اخبار
  • بازی برای سیاست

تیم آرمانا روی بازی های جدی با هدف آموزش مهارت های شغلی متمرکز شد.

به گفته خانم محقق، تحقیق های لازم با بررسی تز های موجود در مورد روانشناسی بازی ها شروع شد که نتیجه قابل قبولی نداشت. سپس اعضای تیم آرمانا سراغ مقالات موجود در این ارتباط رفتند و در نهایت از طریق دو کافه بازی در ایران، یکی در شیراز و دیگری در تهران، با بازی هایی به نام Board Game یا بازی های رومیزی آشنا شدند. از بین آنها، بازی هایی که با اهداف گروه آرمانا هم سو بود گلچین شدند و خصوصیاتی از قبیل تعداد افراد شرکت کننده، مهارت های آموزشی و روش انجام بازی در ارتباط با آنها مشخص شد. این بازی ها به ظاهر سرگرم کننده هستند اما در کنار سرگرمی هدف آموزشی هم دارند. از جمله این بازی ها می توان به مونوپولی اشاره کرد که مهارت کسب و کار را آموزش می دهد. هم چنین بازی تیمی نوشابه که به آموزش مدیریت کسب و کار می پردازد.

بازی های انتخاب شده در جدول زیر مشاهده می شود. بازی‌هایی که در داخل کشور موجود نیست در جدول قرار نگرفت.

شماره نام بازی اهداف شرایط زمان مکان
۱ Team Building Exercise: Similar & Unique کشف منافع مشترک، به رسمیت شناختن مهارت و تجربه‌های منحصر به فرد هر شخص، افزایش خلاقیت تیم تقسیم بندی افراد به گروه‌های ۵ نفری، پر کردن برگه تشابهات توسط هر تیم و سپس پر کردن برگه منحصر به فردهای هر تیم ۱۵ دقیقه (۵ دقیقه تشابهات، ۵ دقیقه منحصر به فردها، ۵ دقیقه بازخورد) فضای بسته *

 

۲ If You Build It تیم‌سازی انعطاف‌پذیر، ارتباطات، حل مسئله با در اختیار قرار دادن مقدار مساوی از مواد خاص مانند خمیر بازی، لگو حرفه ای, مواد اولیه آشپزی ، چالش هایی مانند تهیه یک میان وعده و آشپزی یا ساخت یک سازه فلزی با ابزار و لگوهای حرفه ای ، ساخت ماکتی مانند بلندترین قلعه، سریعترین ساخت قلعه و… را مطرح میکنیم زمان ندارد فضای بسته

و فضای باز*

۳ Save the Egg حل مشکلات، همکاری خلاق افراد را به تیم‌های ۳-۵ نفره تقسیم می‌کنیم، تیم‌ها باید با استفاده از روزنامه و نخ پلاستیکی طوری تخم‌مرغ را بپوشانند که پس از پرتاب از ارتفاع سالم بماند. طول نخ برای همه تیم‌ها یکسان و یک سوم ارتفاع مورد نظر است.هنگام پرتاب، تخم مرغ باید از دست پرتاب‌کننده کاملا جدا شود. تیم‌ها اجازه تقلید از یکدیگر را ندارند.

 

۴۵-۳۰ دقیقه فضای باز و اجازه از استفاده از یک مکان بلند برای پرتاپ تخم‌مرغ
۴ Zoom ارتباطات، همکاری خلاق بازی مشارکتی، دایره‌ای از افراد را تشکیل می‌دهند و به هر یک عکس منحصر به فرد از یک شی، حیوان و… می‌دهند. هر فرد یک داستان در مورد عکسی که دارد و در ادامه داستان نفر قبلی شروع می‌کند و…  

۲۰ – ۳۰ دقیقه

 

فضای بسته و فضای باز
۵ A Shrinking Vessel حل مسئله، کار گروهی قرار گرفتن تیمها در یک محدوده مشخص با طناب و… که پیوسته کوچک و کوچک‌تر می‌شود، افراد باید راه حلی پیدا کنند که در فضایی که پیوسته کاهش می‌یابد قرار بگیرند. ۱۵_۲۰ دقیقه

 

فضای باز
۶ Go for Gold همکاری خلاق، ارتباطات، حل مسئله مانند بازی ۲ است با این تفاوت که مواد مشابه نیست تیم ها در ابتدا مواد مورد نظرشان را از سبد مواد انتخاب می‌کنند و در صورت نیاز به ماده جدید وارد مذاکره با تیم های دیگر می‌شوند وابسته به سطح بازی است فضای بسته و فضای باز
۷ Keep It Real حل مسئله، ارتباطات به چالش کشیدن افراد برای شناسایی و همکاری در حل مشکل واقعی در جوامع خود ۴-۲ هفته فضای بسته و فضای باز
۸ Touch the Tennis Ball Once کارتیمی، ارتباطات، رهبری تیم‌های ۸ نفره تشکیل و به هر تیم یک توپ تعلق می‌گیرد، افراد تیم یک حلقه با اندازه مشخص تشکیل داده و در طی مرحله اول باید با لمس فقط یک دفعه توپ را در طول حلقه تیمی منتقل کنند، در مرحله بعد فرض می شود یکی از اعضا به مأموریت کاری رفته و عضو دیگر بیمار است پس تیم با ۶ نفر باید حلقه را کامل کند و توپ یک دور کامل بچرخد (۳ دقیقه طراحی استراتژی مرحله اول+ ۵ دقیقه اجرای مرحله بعد+۲ دقیقه استراتژی مرحله دوم+۵ دقیقه اجرای مرحله دوم)

هر تیمی که خطا کند یا نتواند مرحله اول را کامل کند باید دوباره از اول شروع کند

فضای باز
۹ Don’t Spill the Water افزایش تمرکز، کار تیمی انتقال آب بدون استفاده از ابزارهای معمول ۲۰-۱۵ دقیقه فضای باز
۱۰ Midaman Wooden Blocks کمک به تمرکز و حفظ آرامش، تست هوش بازی فکری خانه سازی که به صورت فردی قابل بازی است کمتر از ۱ ساعت فضای بسته و فضای باز
۱۱ Domino تقویت توالی دیداری، دقت، سرعت عمل، هماهنگی چشم و دست و توان حرکتی بازی دومینو شامل ساختن زنجیره‌ای از دومینو‌ها است و با چیدن مستطیل‌های کوچکی که کنار هم قرار می‌گیرد شروع می‌شود و وقتی یکی از آن ها بیفتد، به صورت زنجیروار بقیه قطعات هم می‌افتند. همچنین با قطعات دومینو می توان اشکال تعادلی بسیاری ساخت. دلخواه فضای باز و فضای بسته
۱۲ Lego آموزش قدرت حل مسئله مبتنی بر خلاقیت اجرای این بازی شامل چهار مرحله است: طرح مسئله، مرحله ساخت، تحلیل و بررسی، ادامه دلخواه فضای بسته و فضای باز
۱۳ Origami تجسم فضایی، پردازش تجسمی و تفسیر اطلاعات شکلی خلق شکل‌های دو و سه بعدی از طریق تا کردن کاغذهای رنگی مخصوص دلخواه فضای بسته و فضای باز
۱۴ پوهنتون مدیریت دانش،تفریح و رقابت، یادگیری تجربی، شکستن مقاومت و تغییر نگرش بازی رقابتی گروهی جهت یادگیری مهارت مدیریت دانش است. هر تیم در طول بازی وظیفه مدیریت یک سازمان را بر عهده دارد و بازی‌کنندگان برای موفقیت سازمان خود و باقی ماندن در رقابت باید از تکنیک‌ها و ابزارهای دانش در زمان مناسب استفاده کنند. ۲ روز فضای باز
۱۵ بازی نوشابه تجربه اثر سیستماتیک و پیاده سازی هماهنگی زنجیره ها و شبکه ها زنجیره عرضه از چهار مرحله تشکیل شده:

خرده فروش که سفارش نهایی مشتری را تأمین می‌کند

عمده‌فروش که سفارش خرده‌فروش را مهیا می‌کند

توزیع‌کننده که نیاز عمده‌فروش را برآورده می‌کند

کارخانه که نوشابه تولید می‌کند و به توزیع کننده می دهد

گروه ها سه نفره که هر گروه دور یک میز می نشیند و نقش یک مرحله از زنجیره را بازی می کند

چند هفته فضای بسته و فضای باز
۱۶ بازی مونوپولی افزایش قدرت فکر، تمرین ریسک کردن، تمرین سرمایه‌گذاری، آشنایی اولیه با بازار تجارت اجرا براساس دستورالعمل و راهنماهای بازی انجام می‌گیرد. کمتر از ۱ ساعت فضای باز و بسته
۱۷ دالیز تقویت مهارت‌های ذهنی و افزایش خلاقیت استراتژیک با توافق یا قرعه‌کشی یک بازیکن بازی را شروع می‌کند و به نوبت ادامه پیدا می‌کند. هر بازیکن در هر نوبت، دو کار می‌تواند انجام دهد: یا مهره خود را یک خانه به جلو، عقب، چپ یا راست حرکت دهد و یا یکی از دیواره‌های خود را به صورت افقی درون شیارهای صفحه بازی قرار دهد. فضای باز و بسته

 

اعضای تیم آرمانا به منظور سنجش میزان علاقه افراد در بازه سنی ۲۰ تا ۲۶ سال طی یک فرآیند به این نتیجه رسیدند که این افراد از بازی های هدفمند استقبال می کنند.

طی این فرآیند که به مدت یک هفته به طول انجامید و در خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بازی های دالیز، جنگا و مونوپولی در اختیار دانشجویان قرار گرفت و بازخورد آن از طریق پرسشنامه مشخص شد.همچنین این بازی ها طی یک رویداد از طرف مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه برگزار شد که از طرف دانشجویان استقبال خوبی از آن شد. بنابراین تیم آرمانا به این نتیجه رسید که افرادی که در بازه سنی ۲۰-۲۶ سال هستند استقبال خوبی از بازی های هدفمند دارند.

بعدازاینکه نتایج این فرآیند و بازخورد دانشجویان روان‌شناسی شد و به دست آمد، اعضای تیم آرمانا با مرکز کارآفرینی و معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف وارد مذاکره شدند و سپس توسط اعضای تیم آرمانا اساس‌نامه تنظیم شد و درعین‌حال برای ایجاد کسب و کار از این طریق، یک مدل کسب و کار برای کافه بازی تدوین شد.

به گفته خانم محقق در ایران بازی های بومی مختلف و متنوعی موجود است که قابلیت بهینه سازی در راستای آموزشی شدن را دارند. هم اکنون انواع بازی های بومی ایرانی جمع آوری شده و طرز انجام بازی ها نیز مشخص شده است. گروه آرمانا قصد دارد با کمک گرفتن از روانشناسان و مربیان مهارت آموزی این بازی‌های بومی را با هدف آموزش مهارت بهینه کند.

گروه آرمانا برای در اختیار قرار دادن خدمات خود به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از طرق زیر عمل می کند:

۱- ایجاد یک مکان برای گروه آرمانا و در اختیار قرار دادن بازی ها به دانشجویان به ازای کارت دانشجویی

۲- ارائه خدمات به دانشجویان مستقر در خوابگاه

۳- برگزاری کارگاه های آموزشی و آموزش مهارت از طریق بازی

همچنین این گروه در نظر دارد به صورت های زیر با دانشگاه همکاری داشته باشد:

  • برگزاری کارگاه های بازی در مرکز مشاوره، جشن ورودی های جدید هر سال و جشن های مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف که در این کارگاه ها دو یا سه بازی حداقل به دانشجویان معرفی شوند
  • فرهنگسازی در ارتباط با آموزش از طریق بازی های هدفمند
  • ایجاد کسب و کار موفق
2+

مطالب مرتبط

نظر بدهید