نرم افزار تخصصی مدیریت منابع انسانی پدیدار

مرتضی ایمنیدکتر گودرزی عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف و مدیر پروژه “نرم افزار پدیدار” در مصاحبه با خبرنگار شریف ری ویو گفت: نزدیک به دو سال پیش یکی از شرکت های بانک ملت مسئله‌ ی رابا عنوان مدیریت کارمندانی که برای انجام ماموریت خویش، نظیر نگهداری و تعمیر دستگاههای ATM و POS، در شهر پراکنده اند مطرح می‌کند و هدف آنها نیز این بود تا اطمینان حاصل نمایند که پرسنل ذیربط ماموریت خود را با کیفیت مناسب در موعد مقرر انجام داده باشند.

 

نرم افزار تخصصی مدیریت منابع انسانی پدیدار
صفحه اصلی سامانه

 

با مطرح شدن چنین مسئله ای نیاز وجود یک نرم افزار سبک و موثر مدیریت منابع انسانی احساس شد که بتواند شرکت‌ ها را با پرسنل خود که در حال انجام ماموریت در سطح شهر هستند در ارتباط قرار دهد. راه حلی که توسط تیم ما در دانشگاه صنعتی شریف ارایه شد سیستمی برمبنای رایانش ابری بصورت «نرم افزار بعنوان خدمت» (SaaS: Software as a Service) می باشد که از دو بخش تشکیل شده است: یک برنامک (اپ) موبایل که روی گوشی کارمند نصب می شود و یک سامانه مرکزی که بر روی یک سرور متصل به اینترنت راه اندازی می گردد.

دکتر گودرزی درمورد تیم پژوهشی این پروژه گفت: این پروژه توسط ۴ نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف (آقایان مهندس سید محمد طاهری(مدیرفنی)، هادی ذوالفقاری، عارف شفاعی و وحید معصومی) با شروع در مهر ۹۳ در طی حدود ۹ ماه انجام شد.

این سیستم مبتنی بر یک اپلیکیشن نصب شده بر تلفن همراه کارمندان و همچنین یک سرور مرکزی است که مدیر شرکت می ‌تواند با وارد شدن به آدرس” کد مربوط به شرکتhttp://padidar.co/” و وارد نمودن username  و password  خود به سامانه مرکزی شرکت داخل شده و ناظران  مورد نظر خود را که قرار است هرکدام بر کارمندانی نظارت داشته باشند تعریف نماید. همچنین مدیر می تواند کارمندان شرکت را نیز تعریف کرده و گوشی موبایل آنها را، با استفاده از بارکد دوبعدی (QR Code) که توسط برنامه تولید شده و توسط اپ موبایل اسکن می شود، بسهولت به سامانه متصل نماید.

برای ناظرانی که توسط مدیر به سامانه مرکزی اضافه شدند اختیاراتی توسط خود مدیر تخصیص داده شده که در این حیطه می توانند کارمندان ذیربط خویش را مدیریت کنند .

 

نرم افزار تخصصی مدیریت منابع انسانی پدیدار
صفحه اصلی ناظر

 

 

روش کار سامانه به این صورت است که ناظر پس از وارد شدن به سرور مرکزی می‌ تواند برای کارمندان خود وظیفه هایی را، همراه با محل جغرافیایی انجام وظیفه، مشخص کند و پس از تایید آن، این وظایف بصورت آنلاین به کارمند مورد نظر ارسال می گردد؛ پس از رجوع کارمند به محل تعیین شده توسط ناظر برای انجام وظیفه، اطلاعات مکانی کارمند برای ناظر ارسال می‌گردد.

علاوه براین اطلاعات مکانی کارمند توسط اینترنت و بصورت پیش فرض هر ۳ دقیقه یکبار برای سرور و ناظر مربوطه ارسال می گردد که البته طول دوره زمانی این ارسال موقعیت مکانی نیز قابل تنظیم است.

بعلاوه کارمند نیز می تواند در مواقع ضروری پیامهای موردنیاز یا درخواست مرخصی خود را از طریق اپیکیشن مربوطه برای سرور ارسال کند و ناظر نیز بصورت آنلاین به درخواست وی جواب دهد؛ البته امکان چت و گفت‌ وگوی نوشتاری بین ناظران شرکت و کارمندان مربوطه به منظور پیگیری انجام وظایف و درخواست های پرسنل نیز وجود دارد. همچنین تمام این مراودات بین طرفین در سامانه مرکزی همواره ثبت و نگهداری می شود و امکان گزارش گیریهای مختلف روی دوره های زمانی دلخواه در سامانه مرکزی تعبیه شده است.

مهندس سیدمحمد طاهری که مدیریت فنی پروژه را عهده دار بود گفت: برخی شرکت ها دغدغه‌ی این را داشتند که ممکن است کارمندان با روش های مختلفی همچون خاموش کردن گوشی و یا … از وظیفه محوله سر باز زنند ، که البته در سامانه این راه ها پیش بینی شده و براساس امکانات اپلیکیشن اطلاعات کارمند اعم از میزان باتری گوشی، زمان های خارج شدن از دسترس کارمند و … نو به نو برای مرکز ارسال می گردد البته اگر ارتباط برای زمان هایی قطع گردید تمامی این اطلاعات بصورت کد ذخیره شده و با اولین اتصال کارمند به اینترنت این اطلاعات برای ناظر مرکزی ارسال می شود،لذا این امکان برای پرسنل مهیا نیست.

مدیر فنی پروژه همچنین افزود: ناظران پس از انجام وظایف محوله به پرسنل مربوطه و انجام این وظایف توسط ایشان، می‌توانند تایید شدن انجام وظیفه را اعلام نمایند که در این صورت کارمند مورد نظر نیز می تواند بصورت آنلاین از این موضوع مطلع شود.

 

نرم افزار تخصصی مدیریت منابع انسانی پدیدار
مشاهده برنامه هفتگی                                                تغییر وضعیت در برنامه‌ی هفتگی کارمند

 

در آخر دکتر گودرزی که مدیریت پروژه را برعهده داشت از عملکرد تیم فنی اعلام رضایت کرد و افزود: این پروژه در دو مرحله اجرایی شد؛ در مرحله نخست پس از اجرای آزمایشی سامانه، خطاهای سامانه و اپلیکیشن شناسایی گردید و در مرحله دوم با اصلاح این خطاها پروژه برای ارائه به شرکت ها آماده شد. مدتی که از ایده پردازی تا ثبت سامانه برای این پروژه زمان صرف شد، ۹ ماه بود که در طی این دوره هم نسخه های میانی محصول مرتبا به چند شرکت کاربر بالقوه ی آن عرضه شده و نظرات ایشان اخذ و اجرایی می شد. پس از این دوره نیز عملیات تجاری سازی محصول آغاز شد که هم اکنون مذاکرات با یک شرکت بخش خصوصی که متقاضی سرمایه گذاری و خرید مالکیت معنوی (لایسنس) محصول بود، به نتیجه نهایی رسیده است و در مرحله عقد قرارداد می باشد. همچنین با افزودن امکانات دوزبانه به محصول (شامل اپ موبایل و نیز سامانه مرکزی) که انجام شد، یک شرکت خارجی برای عرضه آن در خارج از کشور اعلام آمادگی کرده و مذاکرات مربوطه درحال انجام است.

واما چند نکته در مورد مسائل فنی پروژه:

_تیم فنی برای سمت کارگزار این طرح با وجود گزینه های مختلفی همچون زبان PHP و یا چارچوب Symphony، از زبان Python  و چارچوب Django استفاده کرده است و دلیل ایشان نیز برای چنین انتخابی آشنایی با این زبان و چارچوب و همچنین وجود کتابخانه های زیاد و مناسب این چارچوب و جامعه ی بزرگ پشتیبانی کننده  آن بوده است.

_برای انتقال داده از کارگزار به کارفرما نیز گزینه های XML  و JSON وجود داشت، اما با توجه به اینکه پهنای باند اینترنت تلفن های همراه اغلب کم هستند از JSON برای انتقال داده استفاده شد چراکه این گزینه به نسبت XML حجم و پهنای باند کمتری مصرف می کند.

لازم به ذکر است شرکت های مختلفی مانند تاکسیرانی، شرکت های مرتبط با توانیر، برخی شرکت های زیر مجموعه بانک ملت و… از این سامانه استقبال کردند .

شرکت هایی که می خواهند با مدیریت سامانه برای همکاری با ایشان ارتباط داشته باشند می توانند از طریق آدرس   http://padidar.co  اقدام نمایند.

1+

مطالب مرتبط

نظر بدهید