سکوی متحرک تست موتور پهپادهای کوچک

saber hshmatian3پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف در راستای تسهیل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از فناوری پهپاد، نمونه‌ای از سکوی داده‌برداری از موتور این وسایل پرنده را توسعه داد.

پیشرفت روز افزون صنعت بدون‌سرنشین در کشور، استعدادیابی و سرمایه‌گذاری در آموزش دانشجویانی با قابلیت کار در سرفصل‌های وابسته به این موضوع را نیاز دارد؛ بنابراین پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با پذیرش مسئولیت برگزاری مسابقاتی در این حوزه تلاش نموده است تا بخشی از فضای آموزشی لازم در این زمینه را فراهم آورد. تجهیز فضای آموزشی این حوزه نیاز به توسعه آزمایشگاه‌های مختلفی دارد که سکوی متحرک تست موتور نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.

با مشاهداتی که در ضمن برگزاری سه دوره مسابقات هواپیمای بدون سرنشین به دست آمد، مسئله تنظیم موتور، خاموشی و عدم شناخت از رفتار کاری موتور در شرایط مختلف آب و هوایی و کاری، از جمله مشکلاتی بود که سبب بروز سوانح اساسی و از دست رفتن کلیه زحمات تیم‌ها می‌شد؛ لذا پژوهشکده شهید رضایی، در مرداد ماه سال ۹۱ طراحی و ساخت سکویی که بتوان به وسیله آن از پارامترهای اساسی موتور داده برداری نمود را آغاز کرد. همچنین شبیه‌سازی رفتار موتور در ارتفاعات نیز به طور ویژه‌ای مد نظر متخصصین پژوهشکده شهید رضایی قرار داشت زیرا رفتار موتور در ارتفاعات مختلف به شدت متغیر است به طوری‌که در اکثر موارد سبب خاموشی آن می‌شود و یا بعضا قدرت و مصرف آن را تغییر می‌دهد.

پس از انجام تحقیقات اولیه و بررسی راه‌حل‌های مختلف، پژوهشکده شهید رضایی بر آن شد تا سکویی متحرک طراحی نماید که علاوه بر توانمندی داده‌برداری از پارامترهای اساسی، قابلیت حمل به ارتفاعات مختلف اطراف تهران را نیز داشته باشد. بررسی‌های صورت گرفته حاکی از امکان دسترسی به ارتفاع ۹۰۰۰ پا ( ۲۷۵۰ متر) از سطح دریا از طریق مسیرهای زمینی در اطراف شهر تهران داشت. با توجه به تجربه برگزاری پنج دوره از مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، حضور پرنده‌هایی با وزن برخاست تا ۵۰ کیلوگرم و سقف پروازی ۱۰۰۰۰ پا از سطح دریا قابل پیش‌بینی است لذا محدوه کاری این سکو در شبیه‌سازی پارامترهای مختلف و علی الخصوص ارتفاع، منطقی بوده و نهایی شده است.

سکوی متحرک تست موتور پهپادهای کوچک

 

پارامترهای اساسی سکو عبارتند از:

  • سازه سبک و قابل حمل توسط دو الی سه نفر (وزن کل ۲۵ کیلوگرم)
  • قابلیت تنظیم زاویه فراز موتور در بازه ۳۰+ تا ۳۰- درجه
  • نمایش و ذخیره همزمان داده‌ها
  • عدم نیاز به برق شهری برای استفاده از سکو ( از باتری پایه لیتیم استفاده شده است)
  • قابلیت داده‌برداری از انواع موتورهای سوختی و الکتریکی
  • سنجش دور موتور تا ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
  • اندازه‌گیری نیروی پیشران تا ۲۰ کیلوگرم
  • اندازه‌گیری گشتاور عرضی موتور تا ۵ نیوتن متر
  • اندازه‌گیری سرعت پشت ملخ تا ۵۰ متر بر ثانیه
  • اندازه‌گیری دمای بدنه موتور تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد
  • اندازه‌گیری دبی مصرف سوخت با دقت یک دهم میلی‌لیتر بر ثانیه
  • اندازه‌گیری جریان عبوری از باتری (برای موتورهای الکتریکی)
  • اندازه‌گیری شرایط محیطی، (فشار دما و ارتفاع)

در حال حاضر متخصصین پژوهشکده شهید رضایی در حال تلاش برای افزایش دقت داده ‌برداری سکوی موجود و رایزنی جهت طراحی سکویی ثابت، برای شبیه‌سازی شرایط کاری موتور در ارتفاعات مختلف هستند.

پژوهشگران این طرح اعتقاد دارند برای اینکه این مدل کارهای اساسی، بتوانند ریشه بدوانند نیاز است مسئولان کشور حمایت بیشتری از این مجموعه باشند.

2+

مطالب مرتبط

نظر بدهید