تاکبی ، تحولی در حوزه تاکسیرانی

تاکبی تحولی در حوزه تاکسیرانی

محمدعلی پورابراهیممحمد بهروش از مرکز رشد شریف موفق به طراحی و پیاده سازی اپلیکیشنی در حوزه ی تاکسیرانی به نام تاکبی شده است که میتواند تغییرات مثبتی را در این حوزه ایجاد کند.

با دانش بدون تجربه و تجربه بدون دانش نمی توان کاری کرد، این گفته محمد بهروش طراح اپلیکیشن تاک بی است.

بهروش دانش آموخته ی مقطع کارشناسی متالورژی در دانشگاه صنعتی اصفهان و کارشناسی ارشد صنایع در دانشگاه امیر کبیر است.

وی پس از اخذ مدرک کارشناسی در حوزه مدیریت کیفیت مشغول به کار شد و پس از طی ۷ سال فعالیت به فکر ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع افتاد.

او معتقد بود برای کسب موفقیت های بیشتر، باید در حوزه مدیریت کیفیت، دانش فنی را همراه با تجربه در کنار هم قرار دهد. برای همین تصمیم به ادامه تحصیل در این حوزه گرفت.

در دانشگاه امیر کبیر رشته مدیریت سیستم و بهره وری را ادامه داد و همان جا با دانشجویان هم دوره خود تصمیم به راه اندازی تیمی در زمینه ی IT و سیستم های مدیریتی گرفت. زمینه ای که در آن صاحب تجربه شده بود.

در سال ۹۰ تیم خود را به همراه ۴ نفر دیگر راه انداخت تا اینکه سال ۹۲ سیستم جامع منابع انسانی را برای بیمارستان فارابی طراحی کردند.

پس از این تجربه موفق به مرکز رشد دانشگاه شریف آمد تا بتواند ایده های خود را به شکل بهتری پرورش دهد.

از طرف تیم شریف ری ویو و به مناسبت رونمایی از اپلیکیشن تاک بی، مصاحبه ای با ایشان انجام شده است.

ایده ساخت اپلیکیشن تاک بی زمانی به ذهن بهروش خطور کرد که او دید نواقصی در برقراری ارتباط بین آژانس ها و کاربران وجود دارد.

به همین منظور وی و همکارانش مطالعاتی را در این حوزه شروع کردند و متوجه شدند قبل از آنها شرکتی در این حوزه مشغول به کار بوده است.

نحوه فعالیت این شرکت بدین صورت است که تاکسی های گردشی به شرکت مراجعه و اپلیکیشن مربوط به راننده را نصب و حساب کاربری خود را ایجاد می کنند. در واقع عملکرد این شرکت همان مدل uber(اوبر) است که در بسیاری از کشورها پیاده شده است.

( اوبر یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. اپلیکیشن تلفن هوشمند آن مسافرین را با رانندگان مرتبط می‌سازد. )

از نقاط ضعف اپلیکیشن اسنپ لود نشدن سریع نقشه است اما در واقع مهمترین مشکل اسنپ بحث امنیت مسافر است چرا که در آن ماشین های طرف قرارداد بیشتر سواری هستند تا تاکسی و همین عامل می تواند معضلاتی را در بعضی مواقع برای مسافرین ایجاد کند.

همین عامل سبب شد تا بهروش به فکر طراحی اپلیکیشنی جامع تر به نام takbee(تاکبی) بیفتد.

درمجموع برای طراحی تاکبی ۷ نفر همکاری داشتند و از اوایل شهریورماه با پایان مطالعات امکان سنجی طرح، به صورت عملی شروع به کار کردند و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به برخی از آژانس های سطح تهران، بحث برنامه نویسی اپلیکیشن به میان آمد که این کار توسط آقای عبد ا… آستانی انجام گرفت.

برای اجرای عملی این اپلیکیشن بایستی نسخه ویندوز تاکبی، که مختص آژانس های تلفنی است روی رایانه آن ها نصب شود؛ که برای شروع در هر ناحیه از تهران یک آژانس درنظر گرفته شده است.

نحوه استفاده از اپلیکیشن تاکبی برای کاربران به این صورت است که آدرس مبدا و مقصد را وارد کرده و سپس این پیام به نزدیک ترین آژانس ارسال شده و ۳ دقیقه پس از آن آژانس فرصت دارد تا درخواست او را بررسی کند. بعد از آن هزینه تاکسی، نام راننده و مدل ماشین برای کاربر فرستاده می شود و پس از آن ۳۰ ثانیه فرصت دارد که مبلغ و تاکسی پیشنهاد شده را تایید کند در این صورت تاکسی برایش فرستاده می شود.

همچنین در این اپلیکیشن فرد می تواند به راننده ای که برایش فرستاده می شود امتیاز دهد که سبب می شود نوعی رقابت بین رانندگان برای بهبود عملکرد خودشان ایجاد شود.

بحث درآمد زایی این اپلیکیشن بدین صورت است که برای آژانس ها تا ۳ ماه اول رایگان است و پس از آن ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان به ازای هر مسافر به تیم طراح پرداخت می شود که در برابر بازاریابی انجام شده برای آن ها مبلغ ناچیزی است.

از جمله چالش های پیش روی این طرح ضعف بنگاه های آژانس کشور در حوزه ی IT است که متاسفانه بسیاری از این افراد کار با رایانه را نمی دانند و هنوز به شکل قدیمیِ کاغذی کار می کنند.

محمد بهروش در پایان افزود برای اینکه شما بتوانید ایده ای را به عمل برسانید بایستی دانشتان را ارتقا دهید و قبل از اینکه وارد کار حرفه ای شوید حتما با تیمی حرفه ای کار کنید.

تاکبی تحولی در حوزه تاکسیرانی

5+

مطالب مرتبط

نظر بدهید