طراحی آکوستیک بزرگراه طبقاتی شهید صدر

صفریشرکت دوار صنعت شریف(زیرمجموعه مرکز رشد دانشگاه شریف)، در همکاری با شهرداری تهران و به کمک تیم مهندسی جوان خود توانسته است تا پروژه‌ی طراحی دیواره‌های آکوستیک اتوبان صدر را با موفقیت به انجام برساند.

اگر علاقمند به اطلاعات بیشتری در مورد مراحل طراحی هستید با ما همراه باشید.

مراحل طراحی :

ابتدا اطلاعات اولیه مورد نیاز استخراج شدند که عبارتند از :

۱- نقشه های مربوط به هندسه و طراحی بزرگراه و ساختمانهای اطراف آن، کاربری اراضی، نقشه های معابر( استخراج شده توسط نقشه های GIS )

۲- داده های ترافیکی مانند نوع ماشین های عبوری‌‌ و سرعت آن ها( استخراج شده از مرکز ترافیک تهران)

۳- شرایط محیطی منطقه

در این پروژه،از نرم افزار soundplan که یکی از قوی ترین نرم افزارهای موجود در دنیا برای شبیه سازی صدا است استفاده شده است. مهندسان این شرکت، اطلاعات محدوده ای در حدود ۵۰۰ متر از اطراف بزرگراه همراه با جزییات کامل توپولوژی منطقه را وارد این نرم افزار کرده و صدای ایجاد شده را شبیه سازی نمودند.

بعد از مشخص شدن هندسه بزرگراه با استفاده از نقشه جی آی اس نیاز بود تا جنس و ضرایب آکوستیکی محیط اطراف تعیین شود. سطوح در نظر گرفته شده در شبیه سازی شامل سطح کف جاده، سطوح عوارض زمین و سطح نمای خارجی ساختمان‌ها است که این ضرایب از مراجع معتبر مربوطه استخراج شده است. وارد کردن توان‌های صوتی محاسبه شده در مدل آکوستیکی جهت شبیه سازی لازم بود به همین جهت، از داده های ترافیکی و استاندارد RLS-90 کمک گرفته شد.

یکی دیگر از مواردی که جهت حل میدان آکوستیکی مورد نیاز بود، اعمال تنظیمات حل و شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و باد در منطقه است که در این پروژه لحاظ گردیده است.

طرح های متفاوتی ارائه و برای بررسی اثر آنها، شبیه سازی‌های لازم صورت گرفت. تفاوت در طراحی ها شامل نوع دیوارها (جاذب یا منعکس کننده)، ارتفاع دیوارها و شکل ظاهری آنها بوده است. در شکل های زیر اثر دیوار بر روی مقدار صوت در یک نمای دو بعدی مشخص است.

طراحی آکوستیک بزرگراه طبقاتی شهید صدر
شکل ۱- توزیع تراز سطح صدا در یک مقطع از بزرگراه با فرض مسطح بودن توپوگرافی منطقه(بدون دیوار)
طراحی آکوستیک بزرگراه طبقاتی شهید صدر
شکل ۲- توزیع تراز سطح صدا در یک مقطع از بزرگراه با فرض مسطح بودن توپوگرافی منطقه(با دیوار)
طراحی آکوستیک بزرگراه طبقاتی شهید صدر
شکل۳- اختلاف تراز سطح صدا با حالت بدون دیوار و با دیوار
طراحی آکوستیک بزرگراه طبقاتی شهید صدر
شکل۴- نتایج حل مدل شامل بزرگراه طبقه اول و بزرگراه طبقه دوم

در نهایت چندین نوع دیوار از جنس ها، شکل ها و ابعاد مختلف در نرم افزار شبیه سازی شد و سپس با توجه مسائلی مانند کاهش میزان صدا، مسایل اقتصادی و زیبایی شناختی و بر اساس مهندسی ارزش، راهکار مناسب جهت کاهش آلودگی صوتی بزرگراه انتخاب گردید و مراحل طراحی به پایان رسید.

مهندس هادی کرابی مدیر عامل این شرکت، توصیه هایی نیز به دانشجویان و مهندسان جوان کشورمان داشتند. ایشان معتقدند به دلیل ضعیف بودن صنعت در ایران، مشکلات آن بیشتر از جنس حفظ میزان تولید، تامین قطعات یدکی و تعمیرات است و صنعت ما بیشتر دنبال تکنسین است. ایشان به فارغ التحصیلان توصیه کردند که حتما وارد بازار کار شده تا نیازهای موجود کشور را از نزدیک لمس کرده و واقعیت‌های موجود را بهتر ببینند تا متناسب با آن‌ها برای آینده خود برنامه‌ریزی نمایند.

1+

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید